Sunday 30 January 2011

we're talking real girl power, not insipid spice girl shit.

Bu aralar essay'lerimin de bitmesiyle bol boş vaktim olduğundan Ekşi Duyuru'da zaman öldürüyorum. Ve bazen gerçekten kanımı beynime sıçratan şeyler görüyorum.

Sorulan soru: "80 dogumlu bırısı olarak, 90ların sonu ortası gıbı sehırlerarası otobuslerde hostes furyasının basladıgını anımsıyorum. Bence sacmaydı (kadının ne ısı var otobuste?). Dayak yıyen yolcular aglayan hostes ablalar falanlar fılanlar ve sonunda da kaldırdılar zaten.
1. Su an artık kalmadı bu dı mı?
2. Varsa hangı fırma ve hatlarda kaldı ?"

Boldladığım bölüme dikkat lütfen.

Verilen cevaplardan biri de bu: "büyük firmalarda var. ancak küçük firmalarda kadınların isimleri kötüye çıktığı için pek görünmüyorlar."

İlk olarak o "kadının otobüste ne işi var" yorumunu gördüğümde henüz soruya cevap veren olmamıştı. Birisi ağzının payını verir diye bekledim, seksist bir insanla tartışmaya girme modunda değildim çünkü. Kimse tek bir laf etmedi, üstelik altına da böyle bir cevap verilmiş.

Kadınların ismi neden kötüye çıkıyor anlamadım? Neden otobüste çalışmasınlar, onu da anlamadım. Taciz olmuyor mu, oluyordur eminim. Ama burada laf edilmesi gereken şey otobüste çalışan kadınlar değil, taciz eden erkekler. "Kadının otobüste ne işi var, taciz edilir, ismi kötüye çıkar" zihniyeti "Kadınların üniversitede ne işi var, tacize falan uğrarlar, en iyisi hiç okumasınlar" demeye benziyor.

İngiltere'de erkekler "This is what a feminist looks like" t-shirtleriyle gezer, yurdum erkekleri "Kadın otobüste neden çalışıyor ki zaten" diye sorar. Bir tanesi de çıkıp demez "Evet, kadınları taciz eden hemcinslerimi kınıyorum". Bir tanesi düşünmez ki "Evet, erkeklerin tacizin yapılmaması gereken bir şey olduğuna dair eğitilmesi lazım, ben erkek bir arkadaşım yanımda kadınları aşağılayıcı laflar edince hoşlanmadığımı belirtiyorum".

İnci sözlük türü bir maço zihniyetin ülke erkeklerinin çoğuna hakim olmasından ve bunun faturasının kadına kesilmesinden tiksiniyorum. Sana ne kardeşim, kadın nerede istiyorsa orada çalışır. "Acaba otobüste çalışsam tacize uğrar mıyım" diye düşünmek zorunda olmamalı kadın. Onun yerine erkekler el ve dillerine hakim olmalı.

Böyle seksist laflar karşısında gerçekten inanılmaz sinirleniyorum. Beni hayatta daha fazla sinirlendiren şey olamaz herhalde. Bu konuda yalnız mıyım, ben mi çok hassasım? Bu bahsettiğim cümle başka kimsenin sinirine dokunmuyor mu?

Medyada, internette vs. en ufak bir seksizm/homofobi belirtisini ne kadar üstü kapalı olursa olsun anında görebiliyorum. Bu özelliğimi bir şekilde kariyere dönüştürebilsem süper olur. Ama nasıl? Hmm..

Geçen gün feminizm dersimde erkeklerin metro, otobüs türü yerlerde sürekli bacaklarını 5 metre açarak oturduklarından bahsediyorduk. Ders çıkışı otobüse bindiğimde gerçekten de yanımda oturan herif benim kapladığımın 2 katı yer kaplamak için özel bir çaba sarfediyordu. Nedir bu davranış bilmiyorum, erkekliğinin altını çizme isteği falan mı? Neyse, dersteki kızlardan birisi böyle bir şey olduğu zaman kendisinin de bacaklarını adam kendininkileri kapamak zorunda kalana kadar açtığını söyledi. Çok mantıklı.

Feminist aktivizm olarak otobüste bacaklarını sonuna kadar açarak oturmak. Tavsiye edilir.

No comments: