Saturday 14 May 2011

slutwalk pt.2

Bugünün Guardian'ında Slutwalk ile ilgili bir yazı vardı. Yazıda slut kelimesinin yeniden sahiplenilmesine getirilen feminist eleştirilerden bahsediliyor. Yeniden sahiplenmek, İngilizce olarak reclaiming, baskı uygulayan insanların hakaret olarak kullandığı queer, nigger gibi kelimelerin baskı altında tutulan insanlar tarafından yeniden sahiplenerek hakaret anlamından arındırılması demek oluyor. Bunun slut kelimesine uygulanabilirliği konusunda endişelerim vardı ilk başta.

Öncelikle, ben ne kadar queer kelimesini sahiplenmiş olursam olayım, ya da siyahi bir insan ne kadar nigger kelimesini sahiplenmiş olursa olsun, hetero ya da beyaz bir insan negatif bir context içinde bu kelimeleri kullanırsa kelimeler yine hakaret anlamı taşır diye düşünüyordum. Ayrıca kendimi queer olarak tanımlamakta hiç tereddüt etmezken, slut olarak tanımlama konusunda ediyordum. Çünkü queer İngiltere'de sadece toplumun çok küçük -ve toplumun geneli tarafından homofobik olduğu için ayıplanan- bir kesiminin hakaret olarak kullandığı bir kelime. Türkçe'de anlamı aynı olmasa da aynı işlevi gören ibne kelimesi var, ama kadınlara hitaben kullanılmadığı için onu da fena halde üstüme alınmıyorum. Kaldı ki ibne hakaretten başka, yeniden sahiplenilmiş bir anlam taşımıyor. O yüzden queer'in Türkçe karşılığı yok diyelim en iyisi biz. Neyse, anlatmak istediğim nokta 1989 doğumlu bir insan olarak queer'in genel olarak hakaret anlamı taşıdığı döneme denk gelmediğimden, yani queer'in yeniden sahiplenilmiş anlamıyla yetiştiğimden, kendime queer demekte bir sakınca görmüyorum.

Aynı şey slut kelimesi (ya da Türkçesi diyebileceğimiz orospu kelimesi) için geçerli değil gibi geliyordu bana. Kadınlar hem Türkiye'de, hem İngiltere'de 2011 yılında hala güzel olup 'vermedikleri' için, güzel olup kıskanıldıkları için, kafalarına göre yaşayıp kıskanıldıkları için, cinselliklerini erkeklerin binlerce yıldır yaptığı gibi özgürce yaşadıkları için ya da bazen sadece kadın oldukları için orospu ya da slut olarak tanımlanabiliyorlar. Hem diğer kadınlar, hem de erkekler tarafından. Hala bir baskı unsuru olarak kullanılan bir kelimenin yeniden anlamlandırılma zamanının gelmemiş olduğunu düşünüyordum. Yeniden anlamlandırılmadan şu anda bahsedilemeyeceğine hala inanıyorum, ama bu sürecin bir yerde başlaması gerekiyor. Neden şimdi başlamasın?

Too Much Pussy'de "Erkekler bana orospu demeden ben kendi kendime diyorum, böylece onların diyebilecekleri her şey kırıcılığını kaybediyor" diye bir şey vardı. Belki biraz naif ve çocukça, ama gerçekten öyle. Kimisine göre "Evlenmeden seks olmaz" kuralını yıllar önce ihlal etmiş oluşum, kimisine göre BDSM'e ilgi duyup çok eşli bir hayat sürmek istemem, kimisine göre gay olmam, kimisine göre one night stand'ler konusunda hiç bir çekincesi olmayan ve cinsel partner sayısı el ve ayak parmaklarının toplamını geçen bir insan olmam beni bir orospu yapıyor. O zihniyette insanlar kendileri gibi düşünmediğim için beni orospu diye damgalayacaksa, bundan gayet gurur duyar, ve onlardan önce ben kendime o etiketi yapıştırırım. İşte Slutwalk'un amaçlarından biri bu. Bir diğer amaç ise önceki Slutwalk post'umda bahsettiğim tecavüze uğramanın ne giymiş ve ne yapıyor olursa olsun asla kurbanın suçu olmadığı düşüncesini insanların kafasına kazımak.

Bugünkü The Guardian yazısında bahsetmek istediğim şey gayet iyi özetlenmiş:

"The original SlutWalk came about because of an idiotic remark by a Canadian cop about there being fewer sexual assaults on campus if women stopped "dressing like sluts". This is a warped but fairly common view of sexuality. Women ask for it. Men can't help but act on impulse. If women wear short skirts or show their bra straps they are sending out the wrong signals to men, who are so simple-minded that they ignore what women say and force sex on them. This attitude is one of the reasons for our low conviction rates on rape, and is as likely to be held by female as well as male jurors. Anything other than a greying sports bra is seen as in invitation to rape."

Böyle olmamalı. Ama aşağıdaki yorumları okuyunca insanın içine bir depresyon bulutu çöküyor resmen, birbirinden iğrenç yorumlar yapan, "Kadın da öyle giyinmesin o zaman, kadın dikkat çekici giyinirse erkek tahrik olur" diyen kadın ve erkekler. Kafanıza taş düşsün. Erkek cinsi tahrik olunca kendini kontrol etmekten aciz mi, bunu mu demeye çalışıyorsunuz?

İdiot insanlar.

No comments: