Sunday 14 August 2011

vulnerable

Bu haftasonu ev taşıyoruz ve onun için evdeki tüm eşyalar yenileniyor. Annem önceki gün buzdolabı almaya gitmiş, istediği dolabın kampanyayla 4000TL'ye düştüğünü görüp almış. Eve geldikten sonra gece dolabı satan görevli kız arayıp ağlamaklı bir sesle özür dilemiş ve yanlışlıkla başka bir dolabın fiyatını verdiğini söylemiş. Annem de bu olayı bana anlatmak hatasında bulundu, ve "Farkı ödeyeceğim" - "Hayır saçmalama enayi misin sen, ödemeyeceksin tabii ki" şeklinde tartıştık bütün akşam.

Annemin başına bu yaz böyle bir şey 2. kez geliyor. 1-2 ay önce de Tommy Hilfiger'dan güneş gözlüğü almasından hemen sonra satıcı kız "Pardon ben size yanlış fiyat vermişim" diye sokağa çıkıp arkasından koşturmuş, annem de ekstra 80TL'yi ödemişti. Bu kez de 800TL ödemiş ekstra. Gerçekten inanılmaz sinirlendim iki durumda da. Çünkü "Ödemezsem maaşından keseceklerdi kızcağızın, yazık senden 1-2 yaş büyük falan, sen ileride iş bulunca böyle bir hata yapsan ve maaşından kesseler nasıl hissederdin" falan diyip duruyor. İlk olarak ben böyle bir hata yaparsam, ya da herhangi biri yaparsa, insanların %90'ından çoğu gidip o ekstra parayı ödemez zaten. Ödememelidir de. Satış görevlisi bir hata yapıyorsa ve malı daha düşük bir fiyata satıyorsa, müşteri o parayı tamamlamak zorunda değildir; satış görevlisi dünyadaki her insan gibi hatasının sonucuna kendi katlanmalı ve farkı cebinden ödemelidir. Bu kadar basit.

Şahsen o görevli "Pardon yanlış fiyat vermişim" diye beni arasa ya da sokakta peşime takılsa gider müdürüne şikayet ederdim. İngiltere, Amerika ve türevi ülkelerde böyle durumlarda hatayı yapan satıcı müşteriyle bir daha iletişime geçmeye bile çalışmaz, otomatik olarak o para ya maaşından kesilir ya da işvereni insaflı bir kurumdur ve o kadarcık zararı takmaz. Okuduğum alışveriş forumlarında çok görüyorum Nordstrom Rack'te falan etiketlerin karışması sonucu 20 dolara Marc Jacobs çanta alan insanları. Satıcı hatayı kasada fark ederse eder, etmezse de müşteriyi arayıp darlamaz bir hata olmuş diye.

İnsanlar hata yapabilirler, evet. Ama o insanların hatalarının bedelini başka insanlar ödememelidir. Çok acımasızlık ediyorum belki, ama öyle.

No comments: